Po úspěšné účasti našich kolegů z klubu v anglickém Telfordu v roce 2000 (1.místo v SIG) jsme dostali pozvání na Brussels Model Festival, který se konal o víkendu 14.-15.září 2002 a pořádalo jej belgické IPMS v Musée Royal de l'Armée v centru Bruselu.
Rozhodli jsme se, že vyrazíme již ve středu večer a navštívíme některá muzea. Po celonoční jízdě nás uvítalo nádherné Muzeum letecké techniky Soesterberg v Nizozemí, kousek od Utrechtu. Tato bývalá americká letecká základna je předělána na muzeum a je opravdu na co se dívat. Další naší zastávkou byl Aviodome Schiphol v Amsterodamu. Na noc jsme se přemístili pod Rotterdam do F1 ve Waalwijku. Druhý den jsme navštívili muzeum General G.C.Marshall Muzeum Zwijndrecht v Nizozemí. Toto muzeum, rozložené ve třech obřích halách, obsahuje na 150 perfektně zrenovovaných funkčních "vehiklů", převážně americké provenience z 2.světové války (náklaďáky, buldozery, nakladače, tahače, jeřáby, atd.) vystavených v dioramatech. Pro fandy oboru je to fantastická podívaná. Odpoledne jsme provedli "kontrolu" modelářských shopů ve městě Gouda, kde jsme i dobře nakoupili. Večeři jsme absolvovali s našimi holandskými přáteli a řádně společensky "unaveni" přespali v penzionu ve městečku Strijen. Hned ráno následoval odjezd do Bruselu. Zde jsme se ubytovali na okraji, konkrétně v části Diegem, v F1 kousek od bruselského letiště. Ale již celí nedočkaví jsme vyrazili do centra Bruselu a Musée Royal de l'Armée v Jubilee parku. Zde začalo vybalování naší expozice na již připravené stoly od pořadatelů.
Jako správní Češi jsme pojali pozvání ve velkém stylu a připravili expozici 75 modelů v různých měřítkách. Specifický je v tom, že všechny expozice modelů národních týmů jsou citlivě umístěny mezi skutečnými exponáty letadel a tak je atmosféra opravdu "letecká".
První část kolekce obsahovala modely letadel, bojové techniky a odznaky, které jsme věnovali našim vojákům sloužícím za 2.světové války na východní a západní frontě. Zaměřili jsme se na československé perutě, 1.obrněnou brigádu v Anglii a 1.čs.armádní sbor v SSSR. Mezi exponáty nechyběl Spitfire, Hurricane, Jeep Willys, ruské Kaťuše na podvozku Studebaker, nebo známý tank T-34/76 Žižka.
Celou kolekci jsme umístili na anglickou a ruskou vlajku a se symbolickým zakomponováním několika německých tanků a letadel uprostřed kolekce. Záměrně jsme zařadili i šest pásových "vehiklů", tanků a samochodek, které Němci montovali na podvozku českého předválečného tanku Lt-38. Tento lehký tank patřil ve své době ke světové špičce a jeho podvozek sloužil i po válce v řadě armád světa jako základ pro modifikace různých nástaveb bojových vozidel.
Druhou část expozice jsme věnovali československému poválečnému letectvu se zaměřením na náměšťskou základnu. Velice nám pomohla skleněná tabla s fotografiemi vývoje čs.poválečného letectva, vytvořená náměšťským pilotem Milanem Simrem a naším kamarádem Pavlem Polachem, která dotvořila komplexní obraz o vývoji po roce 1945.
Navečer prvního bruselského dne jsme se přesunuli na společnou večeři všech účastníků do L'opéra Bouffe. Hned ráno jsme opět muzeum "otvírali" a snažili se odpovídat na všímavé dotazy návštěvníků muzea, kterých bylo opravdu hodně. Odpoledne proběhlo vyhlášení výsledků festivalu. Získali jsme trofejní cenu britského IPMS za nejlepší expozici, ve které jsou letadla s britskými znaky. Na festivalu jsme se zúčastnili i individuálních soutěží. Jirka Toman získal první místo v kategorii "tryskáčů" 1/48 a jeho F-86F-1 Sabre získal i cenu "BEST I.P.M.S. Brussels Prix du 16e Escadron". Současně získal i druhé místo v kategorii vrtulových 1/48 s Messerschmittem Bf 109E-4. Hostující Martin Janoušek získal druhé místo s českým L-29R Delfín.
Naši cizokrajní kolegové byli překvapeni, jací jsou Třebíčáci zdatní modeláři a podivovali se nad tím, že všichni pracujeme na jaderné elektrárně. U nich se taková hobby skupina dává dohromady třeba i z celého regionu.
Jeden německý kolega okomentoval naši kolekci slovy: "Máte ty vaše modelle jako jejich originály!" To opravdu potěší. Dostali jsme i spoustu pozvání na podobné akce do Německa a Francie a opět do anglického Telfordu.
Po vyhlášení výsledků a zabalení naší expozice zpět do aut jsme vyrazili na celonoční cestu domů do republiky. Po dvanácti hodinách jsme ve zdraví "přistáli" v Třebíči. Unaveni, ale spokojeni a s mnoha novými zážitky a motivací do dalšího modelaření.
Na tomto místě bychom chtěli poděkovat všem, kteří nám pomohli akci uskutečnit: kolegům z Jaderné elektrárny Dukovany, pracovníkům Úřadu starosty města Třebíče, všem nejmenovaným kamarádům, modelářům, spřízněným duším a také samozřejmě našim trpělivým manželkám.
Petr Odehnal, Jirka Toman
Muzeum letecké techniky Soesterberg
Aviodome Schiphol, Muzeum General G.C.Marshall Zwijndrecht
Gouda
Strijen, L'opéra Bouffe
Musée Royal de l'Armée