Ve dnech 19. - 20. září 2015 se konaly Dny NATO v Ostravě. Největší letecko-armádně-bezpečnostní akce ve střední Evropě.
Příznivci létání si tak mohli v prostorách mošnovského letiště, pyšnícího se nejdelší ranvejí u nás, prohlédnout řadu
letadel různého určení.
Mezi největší a nejnavštěvovanější patřily kolosy jako strategický bombardér B-52, tanker KDC-10, dopravní C-17 a C-130H Herkules.
Na zadní stojánce byla k vidění klasika – např. MiG-29, Gripen, Eurofighter, F-16, Tornado, L-39 a L-159. Na další zase dopravní
letadla a vrtulníky – např. C-160 Transal, Spartan, Jak-40, L-410, Mi-24 a Mi-171.
K novinkám letos patřily letadla CV-22 Osprey, Beechcraft AT-6 a Aero L-39NG. Kolekce těchto letadel byla vystavována spolu a
těšila se asi nejvíce pozornosti VIP hostů. Je to pochopitelné. Snaha nabídnout a prodat. Osprey, využívaný speciálními jednotkami
pro své schopnosti přepravit komando vyšší rychlostí než může vrtulník, ale se zachováním kolmého vzletu a přistání.
Beechcraft AT-6 – upgradovaná verze cvičného letounu na lehký bitevní s integrovanými prvky multisenzorové hlavy, skrývající
infračervené čidlo a laserový značkovač. To umožňuje tomuto letounu, např. plnohodnotně cvičit s jednotkami leteckých návodčích a
v reálu použití chytré munice.
Aero předvádělo svoji poslední variantu legendárního Albatrosu L-39NG. Zájem byl enormní, hodně podpořen čtveřicí hostesek,
které se ochotně nechávaly fotit před letounem. K fundovanému výkladu byl zde i tovární pilot Míra Schützner. Vystavený kus byl zatím
ve formě letového demonstrátoru, kdy byl do draku L-39CA zabudován nový motor Williams, nová avionika a Head-Up českého výrobce.
L-39NG bude mít už mokré křídlo, ze kterého zmizí charakteristické okrajové nádrže. Továrna Aero s ním má zřejmě velké plány. Už ho
byla okukovat delegace z Nigérie. Aero bude nabízet i jen re-motorizaci do již provozovaných letadel. Hovoří se např. o výměně motorů
pro akrobatickou skupinu Breitling, zvláště, když skupina nedávno přišla o jeden letoun z důvodu závady na pohonné jednotce.
Z letových ukázek mě zaujala ukázka Švédů, kteří představili svoji historickou letku a mohli jsme za letu vidět Viggena, Drakena,
Saab-105 a Tunnana – létající sud. Jak ve skupině, tak v sólové akrobacii. Pro našince velká rarita! Pro modeláře škoda, že tyto
skvosty byly k vidění pouze při vzletu a přistání, neboť parkovaly na druhém konci rozlehlého areálu letiště – na letové stojánce,
skryty před zraky diváků. Jedinou možností byly hojně obsazená místa za ploty u stojánky a potom na poli. Takže spotterům létaly
stroje skoro nad hlavami.
Jako daň bezpečnosti je totiž tzv. display line. Kolmá na runway a od diváků je dosti vzdálená. Navíc ze zadní stojánky dost oblohy
zakrývá stromořadí. Jak jsem vypozoroval, tak letové ukázky sledují jen opravdoví fandové. Většina tady má další stovky lákadel. Jak
stánků se suvenýry, tak občerstvením. Zkrátka nasytit a napojit ty desetitisíce návštěvníků se občas nepovede bez front. Na své si
přijdou i fanoušci vojenské pozemní techniky. Byl zde vyčleněn předváděcí polygon, včetně ukázek střelby a manévrování.
Celý tento kolotoč začíná už ve čtvrtek a v pátek přílety a nácviky sestav a končí pondělními odlety. To jsou přístupové cesty a
ploty obležené spottery, kteří se snaží ulovit nejlepší záběry.
Zde je odkaz na stránku Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR.
Milan Simr, 10./2015
Tak za rok zase na shledanou!