Autorem raritních fotografií je pan Oldřich Schreiber, narozený roku 1932 v Praze. Po válce se vyučil u firmy Křižík a protože u
větších továren začaly vznikat aerokluby, stal se zde členem Klubu Tatra Křižík. Létal na Honzovi a Kranichovi na letištích na
Točné a v Říčanech. Po zrušení aeroklubů v 50. létech z důsledku úletů na Západ stál u zrodu organizace Doslet a dalších organizací
před Svazarmem.
Jeho poměrně krátká letecká kariéra pokračovala i na vojně, v letech 1953-55. Rukoval 1.října 1953. Na letišti ve Štichovicích
prošel náročným teoretickým kurzem, jehož teorie zahrnovala kromě letecké střelby i znalosti materiální části, meteorologie, taktiku
i navigaci.
Po kurzu byl vyslán spolu s dalšími jedenácti vojáky základní služby do Piešťan a byl přidělen ke 30. bitevnímu leteckému pluku do
funkce palubní střelec. Autor uvádí, že u letky byli pouze tři palubní střelci jako vojáci základní služby. Pluk měl čtyři letky a
skutečně jich přišlo jen dvanáct. Vzpomíná, že tu byli snad jenom dva starší střelci z povolání – staršinové. Další rok se vyškolilo
dalších 12 VZS na pozici palubního střelce, než tato funkce asi postupně s vyřazováním tohoto typu byla zrušena
Fotografie zachycující letadla Il-10, vyráběná u nás v licenci v Avii jako B-33, známých pod přezdívkou "Kombajn", byly pořízeny v
Piešťanech a okolí, některé na letecké střelnici Malacky. Je vidět, jak se cvičil bombardovací útok, kdy ve vzduchu byla celá 3.
letka, jejíž letouny nesly kódová písmena NV. Pořizovat fotografie v 50. létech bylo přísně zakázáno! Autor si chtěl původně udělat
"selfie" při vybírání střemhlavého letu. Naštěstí pro nás zachytil podobu strojů jen pár let před jejich zrušením. Při výcviku se
používaly jak cvičné německé pumy se signalizátorem dopadu, tak ostré. Jako terče se používaly i vyřazené vraky letadel, jak je vidět
snímek autora u trupu Arada, pravděpodobně na střelnici Malacky.
Můžeme se proto pokochat "olétáním" až na kov na křídlech, včetně znaků, přičemž je zajímavé, že trupy jsou "neoloupané". To
koresponduje s knihou o Il-10 od pana Irry, kde je též poukázáno na nekvalitní nátěry, které se údajně loupaly už v hangáru.
Chybějí "ostravské" znaky koně, autor si na přítomnost znaků v letech 1953-55 nevzpomíná. Znaky se objevily už na letounech Il-2
a Avia C-2 / Arado 96 /. Jeden kus si u „šturmoviku“ autor fotografií vybavuje, jak stál na letišti v Piešťanech.
Z modelářského hlediska. Nedávno vydaný model od Fly v měřítku 1/72 nabízí právě stroj 3. letky 30.bilp a kódy NV-59. Tento je
nabízen s původní sovětskou výzbrojí, emblémem koně na levé straně pod motorem, popiskem sériového čísla na kýlovce a většími znaky,
zasahující jak kýlovku, tak i směrovku. Při porovnání fotek jsou i ve stavebnici znaky na křídlech o trochu větším průměru než na
fotkách. Na fotkách vidíme typické rozhraní obou barev kamufláže, s vlnovkou před VOP. Návod uvádí správně jednotku a místo působení,
časově roky 1953-58. Oproti kódu na fotce, který je dělený a stříkán přes šablonu je obtisk vcelku.
Další stroj stejné jednotky, rovněž ale s původní výzbrojí, je nabízen i s obtisky v publikaci 4+. Zde je stroj s kódy NV-57, který
je zachycen na fotkách, ale v dálce a patrně nepůjde potvrdit ani jeho výzbroj, pouze menší znak na SOP, charakteristický pro
většinu licenčních strojů. Není vyloučeno, že existovaly letouny stejných kódů, ale rozdílných sériových čísel jako náhrada za
letouny zrušené – jako například NV-56, zrušený 23.5. 1952 ve Kbelích. Autor vzpomíná i na hlášení poruchy na motoru za letu z
letounu NV-53 a jeho nouzovém přistání, snad někde u Trnavy. Bylo to 16.2. 1955 , autor na něm také před nehodou létal.
Žádáme o shovívavost ohledně zde uvedených údajů, vemte prosím v potaz autorův věk. Dva jeho letecké příběhy byly uveřejněny před
časem v časopisu Hobby a Historie a věřte, že pan Oldřich Schreiber jich má v zásobě ještě hodně a je velká naděje, že se s nimi
opět podělí. Pokud má někdo něco k upřesnění, případně má kontakt na nějakého účastníka, nejlépe palubního střelce, autor bude velice
rád.
Milan Simr, 11./2018
Náhled printu Avia B-33 (NV-50) - od našeho kamaráda Petera Takáče.