U příležitosti vydání nové stavebnice, této pěkné dvousedadlovky v královském měřítku, neuškodí se na tento letoun podívat trochu více.
Původní Jak-11 vznikl z jednomístné stíhací varianty Jak-3U. V draku vznikl druhý pilotní prostor a původní, řadový motor VK-107 byl nahrazen sedmiválcovým hvězdicovým motorem AŠ-21 (polovina
14ti válce AŠ-82 ze stíhacích Lavoček). Po úspěšných zkouškách prototypů se od roku 1947 začal letoun sériově vyrábět.
Na počátku roku 1952 vyšší kruhy rozhodly, že výrobní náplň „Strojíren první pětiletky n.p. Kunovice“ (pozdější Let Kunovice) zaplní licenční výroba právě tohoto letounu. Licenční výroba zahájená
v roce 1953 se však rozbíhala velice pomalu. Přesto do roku 1956 dala celkem 708 strojů, z nichž 515 kusů šlo na export, převážně do států tzv: lido-demo a do zemí třetího světa. Letouny C-11 u
výcvikových letek nahrazovaly letouny Avia C-2 (Ar 96) i když možná zbytečně, protože C-2 tuto roli plně splňovaly. V druhé polovině padesátých let byly od armády zbylé stroje předávány aeroklubům
Svazarmu, které je využily ke sportovnímu létání a k výcviku budoucích vojenských pilotů.
V roce 1962 byly zbylé letouny od armády i svazarmovské stroje odprodány do Egypta a doma zůstalo jen několik strojů. Poslední stroje vydržely do roku 1977 u známé akrobatické skupiny z aeroklubu
Mladá Boleslav. Tato skupina se předváděla na svazarmovských leteckých dnech „S Květy“ v působivém barevném kabátě.
U školních výcvikových letek začaly letouny C-11 brzy zastarávat i když vzpomínky na ně nevymizí. Nejdéle vydržely jako kurýrní letouny u leteckých útvarů nebo ke kondičnímu létání.
Ve druhé polovině padesátých let byly zbylé letouny od armády předávány aeroklubům Svazarmu. V aeroklubech našly širší uplatnění ke sportovnímu létání. Dobré letové vlastnosti daly předpoklady také k akrobatickému létání. Toto dosvědčuje známá akrobatická skupina, čtveřice letounů z aeroklubu Mladá Boleslav (OK-JIM, OK-JIL, OK-JIK, OK-KIO), která své letecké umění předváděla na svazarmovských leteckých dnech.
C-11 byl úspěšně exportován. Převážně do států tzv: lido-demo (zde zachycené dva letouny pro Egypt při mezipřistání v Řecku) nebo do zemí třetího světa. Například ale také i do sousedního Rakouska (jedno foto).
Pavel Polach, 10./2013
Náhled printů Let C-11 (Jak-11) MY-88 a C-11 (Jak-11) OK-JIM - od našeho kamaráda pana Petera Takáče.
Zde můžeme vidět povedený RC model C-11. Marking modelu byl inspirován naším printem, viz.výše. Fotografie nám zaslal pan René Černý z Kolešovic u Rakovníka.
Let C-11 (PK-35)