Třebíč Nuclear Model Club
> Walkaround > MiG-17

MiG-17 "Fresco"

Jako „Sokol stěhovavý“…

Tak nějak by se dalo nazvat skoro patnáctileté působení letounů Mig-17F/PF v československém vojenském letectvu během druhé poloviny padesátých a v průběhu šedesátých let.
Historie letounů MIG-17F/PF se začíná odvíjet od podzimu roku 1955. Tehdy bylo do Československa dodáno prvních 14 letounů.
Dva kusy verze MIG-17F (0872) a (0952) bez střeleckého radiolokátoru. Letoun (0952) dostal kódové označení EP-01 a byl tehdy osobním letounem velitele 1.stíhací letecké divize plk.Jozefa Kúkela. Druhý letoun (0872) byl ve stavu velitelské letky u Velitelství letectva v Praze Kbelích. Od ledna 1958 byl součástí 8.stíhacího leteckého pluku ve Kbelích a od léta téhož roku pak u 3.stíhacího leteckého pluku v Brně až do 31.8.1964. S tímto letounem létal například i generál Josef Vosáhlo.
Dále bylo dodáno 12 letounů verze PF s radiolokátorem RP-1. Šest kusů převzala 1.letka 1.stíhacího leteckého pluku v Českých Budějovicích (IW) a druhých šest kusů převzala 1.letka 11.stíhacího pluku v Žatci (HF) tzv. Hafani. V listopadu 1956 bylo dodáno dalších 12 letounů verze PF s radiolokátorem RP-5. Tyto zůstaly všechny v Žatci u 11.stíhacího leteckého pluku a jeho prvních 6 letounů s radarem RP-1 putovalo do Českých Budějovic. Od podzimu 1958 začíná postupné stěhování těchto letounů po různých destinacích. Od 11.stíhacího leteckého pluku odešlo 8 letounů k 2.stíhacímu leteckému pluku do Bratislavy a od 1.slp odešly 4 letouny do Brna ke 3.slp.
Na přelomu let 1959/1960 jsou všechny zbylé letouny od 1.slp a 11.slp přemístěny směr „východ“: Brno, Bratislava, Košice a Piešťany. Po reorganizaci 2.slp v létě 1961 a zrušení 3.slp v létě 1964 letouny přecházejí k 7.slp do Piešťan. V období od května do srpna 1967, v důsledku zrušení pluku, jsou zbylé letouny přelétnuty zpět k 11.slp do Žatce (a stanou se zde výzbrojí jeho 4.letky, určené proti tzv. pomalým a nízko letícím cílům) a muzeální kusy předány do leteckého muzea v Praze Kbelích. To však už byla jejich labutí píseň! Během provozu u 4.letky 11.slp došlo k řadě poruch a tak je v září 1969 zbylých 14 letounů uzemněno a následně předáno ke zrušení.
Tím se uzavírá okruh působení těchto letounů v československém vojenském letectvu u přepadových letek a letek proti pomalým cílům v rámci PVOS.
A dobové fotografie nám tento letoun připomenou.

Fotografie strojů Mig-17PF (0201) s radiolokátorem RP-1 a Mig-17PF (1015) s radiolokátorem RP-5 ze sbírek muzea ve Kbelích poskytl náš spolupracovník ing. Martin Janoušek.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Záběry stroje Mig-17F (0872) z roku 1956 na velkém leteckém dni v Praze-Ruzyni. V kabině je tehdejší generál Josef Vosáhlo. Stroj EP-01 (0952) tehdy pilotoval velitel 1.stíhací letecké divize plk.Jozef Kúkel. Byl jeho osobním letounem. Pohled na brzdicí štít (0872) od Martina Janouška.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Jedinečný seriál fotografií Mig-17PF, těsně před koncem své kariéry na žateckém letišti, nasnímal v roce 1969 nezapomenutelný Stanislav Štěpánek. Další fotografie představují stroje 1.letky (HF), tzv. Hafani na počátku působení u 11.slp. V Žatci. Skoro reklamní snímek Migu-17PF ve společnosti Tatry 603 u 2.slp nebo 7.slp z poloviny šedesátých let.
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší Zobrazit větší
Ve své době tajné záběry hotovostní stojánky Migů-17PF ve společnosti Migů-19S od 7.slp na piešťanském letišti v polovině šedesátých let.
Zobrazit větší Zobrazit větší
A jako poslední je zajímavá fotografie československých techniků na instruktorské misi v Egyptě.
Zobrazit větší

Poděkování patří Stanislavu Štěpánkovi (+). Stanislavu Vystavělovi, ing. Martinu Janouškovi, Ivanu Sabó a Zdeňku Bedřichovi (+).


Pavel Polach, 11./2021

Webdesign a programování 2006-2021